Kiermaszowe Stoisko

Jednym z najpopularniejszych sposobów na zebranie pieniędzy na szkolną akcję jest stworzenie stoiska z jedzeniem. Stoisko działa w przerwach między lekcjami, uczniowie i nauczyciele mogą kupić tam różne przysmaki, a pieniądze pójdą na ważny dla ciebie cel.

Należy kupić składniki i zrobić dany rodzaj np. ciasta. Ważne, żeby rzecz, którą upieczecie była łatwa do dzielenia – najlepiej sprawdzają się ciastka czy muffinki i żeby nie była trudna w jedzeniu, najlepiej coś, co da się “wziąć w rękę”. Przysmaki możecie zrobić w domu dzień przed akcją szkolną, ale oprócz przygotowania rzeczy, którą będziecie sprzedawać, ważne jest przygotowanie się do akcji, czyli  wykonanie tych czynności:

 

  • Zapytanie szkoły, czy danego dnia, można takie stoisko zorganizować.

  • Organizacja miejsca (ważne, żeby było dostępne i widoczne)

  • Przygotowanie stoiska, warto wziąć ze sobą:

    • Puszkę na pieniądze – bardzo potrzebna, pamiętajcie, żeby zabierać ją ze sobą na lekcjach, aby pieniądze nie zaginęły

    • Jeśli chcecie, możecie przygotować także osobę która przyjmowałaby na konto przelewy blikiem na telefon – w taki sposób nikt nie użyje wymówki że nie zabrał gotówki

    • Zeszyt – będziecie w nim zapisywać ile danego ciasta sprzedaliście. Ważne jest, żebyście mogli wrócić do notatek, jeśli nie będzie się zgadzało coś w kasie, lub jeśli ktoś weźmie ciastko i powie, że zapłaci następnego dnia.

    • Obrus – aby stoisko ładnie wyglądało, wystarczy, że weźmiecie jakiś z domu na jeden dzień

    • Nóż – jeśli macie ciasto do krojenia, plus pomaga w nakładaniu

    • Serwetki/papierowe talerzyki – coś na co będziecie nakładać ciasta

    • Rękawiczki jednorazowe – szczególnie w czasach pandemii, nie podawajcie jedzenia gołymi rękami

    • Karteczki stojące – na których będziecie zapisywać ceny i alergeny waszych przysmaków

  • Reklama!!! Kilka dni przed samym dniem sprzedaży rozwieście plakaty o tym, na jaki cel będziecie zbierać pieniądze, kiedy ta sprzedaż będzie się odbywać i przypomnijcie, aby ludzie przynosili drobne, wtedy nie będziecie mieć problemu z wydawaniem reszty na początku. Jeśli chodzi o plakaty, dobrze jest też przygotować jeden większy, który zawiśnie przy samym stoisku, gdzie szczegółowo możecie wyjaśnić na co zbieracie pieniądze.

 

Jeśli chodzi o kwestię ceny ciastek zależy to od was –  wiadomo, że 10 zł za kawałek jest zbyt wysoką ceną i ludzie nie będą tak chętni, aby kupować wasze ciasta. 

Z naszego doświadczenia wynika, że cena 5 lub 6 zł za kawałek jest odpowiednia, ale możecie trochę testować rynek, sprawdzić czy ludzie kupują ciastka za 7, może wam się uda. Warto dodać też informację, że ludzie mogą wpłacać tyle ile chcą i jakoś to podkreślić. Jeśli zbieracie pieniądze na rzecz fundacji, to często ludzie wpłacają więcej. Pamiętajcie, że organizowanie stoiska

 

Ważne aby na stoisku było kilka rodzajów przysmaków, zaangażujcie więc w akcję więcej ludzi, ustalcie, że każdy z was robi jeden lub dwa rodzaje przykładowych ciast, na stoisku również może pojawić się coś niesłodkiego. Duża różnorodność przyniesie większą ilość darczyńców i będą oni wracać później, aby spróbować innych smakołyków.

 

Kwestia, o której warto pamiętać, to koszty związane z waszym stoiskiem. Pieniądze które wydajecie na składniki, czy serwetki wchodzą w koszty waszego przedsięwzięcia. Od was zależy, czy ze wszystkich pieniędzy, które zbierzecie ze sprzedaży weźmiecie dla siebie kwotę, którą wydaliście na składniki, ale jeśli np. rodzice załatwili wam składniki i powiedzą, że nie musicie ich oddawać, to cały budżet pójdzie na przeznaczony dla was cel.

 

Zajrzyjcie też do zakładki “Istotne wskazówki”, aby dowiedzieć się o pomocnych działaniach, które mogą się wam przydać.