Crowdfunding

Crowdfunding (finansowanie społecznościowe) to forma zbierania pieniędzy pozwalająca dotrzeć do wielu odbiorców, skupiająca się na zdobywaniu wielu małych wpłat zamiast szukaniu np. jednego sponsora. Polega na utworzeniu zbiórki pieniędzy w internecie, na którą każdy może wpłacić wybraną przez siebie sumę pieniędzy. Dzięki takiej formie możesz uzyskać finansowanie od osób których nawet nie znasz, jedyne kryterium jest takie, że muszą uwierzyć w twój pomysł i chcieć go wspierać.

Na początku, gdy wiesz już jaki projekt chcesz sfinansować, oraz ile pieniędzy potrzebujesz, warto zastanowić się nad platformą crowdfundingową którą wybierzesz. Taka platforma to strona internetowa, na której po założeniu profilu inni będą mogli wspierać twój projekt. Najpopularniejszymi serwisami tego typu są na przykład ,,Siepomaga.pl” czy ,,zrzutka.pl”. Przed wybraniem serwisu warto sprawdzić kilka różnych opcji, i zwrócić uwagę na takie rzeczy jak prowizja od zgromadzonych wpłat, opłaty transakcyjne, czy popularność serwisu (w końcu chętniej wpłacisz pieniądze na serwis o którym słyszałeś i pozytywnie ci się kojarzy niż na nieznany Ci wcześniej portal).

Potrzebujesz też jasno określonego rodzaju działalności, na rzecz której zbierasz pieniądze. Ma to znaczenie ponieważ niektóre serwisy dają możliwość zbierania pieniędzy tylko dla np. Fundacji czy firm, inne natomiast mogą oferować dowolność, tzn. również zbieranie pieniędzy jako osoby prywatne. 

 

Bardzo ważną częścią Crowdfundingu jest odpowiednia promocja. Im więcej ludzi usłyszy o twoim pomyśle, tym większa szansa, że ktoś zdecyduje się go wesprzeć. Dlatego szukaj rozgłosu wszędzie gdzie się da. Oto kilka pomysłów gdzie można się zwrócić o taką pomoc:

  • Znajomi
  • Rodzice
  • Nauczyciele
  • Ogłaszanie się na Facebooku
  • Gazety
  • Telewizja

Tak! Możesz napisać nawet do gazet czy do telewizji, kto wie, może twój pomysł ich zainteresuje? Pamiętaj: jesteś nastolatkiem, i to jest twoja wielka przewaga. Wszelkie projekty tworzone przez młodych ludzi są dobrze kojarzone, a każda większa firma chciałaby móc pochwalić się wspieraniem jakiegoś projektu młodzieżowego. Zastanów się, może możesz zaproponować coś jakiemuś portalowi, gazecie czy telewizji, by w zamian za ich promocję zamieścić je na stronie szkoły, czy jakoś inaczej je promować. 

Przykładowe platformy crowdfundingowe:

  • zrzutka.pl- brak prowizji dla platformy oraz operatora płatności, wszystkie pieniądze idą do was.
  • wspieram.to
  • Polakpotrafi.pl
  • Pomagam.pl
  • Siepomaga.pl

Zwykle na rozpoczęcie zbiórki potrzebujesz następujących informacji:

  • Zbierana kwota – zwracaj uwagę na opłaty, które mogą być odprowadzane od pieniędzy wpłaconych na Twój cel. Może to być prowizja dla platformy (0-3%), prowizja operatora płatności (0-3%), oraz podatek od dochodów (19%). Rzeczywista wartość opłat zależy od serwisu.
  • Czas trwania zbiórki- musisz określić datę startu, datę zakończenia oraz czas trwania zbiórki.
  • Model zrzutki – jest to opcja dostępna tylko w niektórych serwisach. Wybrać można zrzutkę publiczną (dostępną dla każdej osoby chcącej Cię wesprzeć) bądź zbiórkę prywatną (dostępną tylko dla osób którym udostępnisz zbiórkę i dasz dostęp do wpłacania środków).
  • Podziękowanie za wpłatę – jest to opcja dodatkowa, ale warto pamiętać o tym by podziękować w kilku słowach osobom wspierającymTwój projekt.

Masz oczywiście o wiele więcej opcji dostosowania do siebie zbiórki, takich jak kategoria zrzutki czy wpłata minimalna, ale spokojnie, wszystkie te opcje są bardzo dobrze wytłumaczone na platformach.